Procedura przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy w przedsiębiorstwach

30 listopada 2021
Udostępnij:

Czym właściwie jest procedura AML?

Procedura AML (z ang. Anti Money-Laudering) to wewnętrzne regulacje przedsiębiorstw, które mają na celu tworzenie prewencyjnej ochrony wobec zjawiska prania brudnych pieniędzy. Praniem brudnych pieniędzy nazywamy proces, który pozwala zataić dochody uzyskane w ramach nielegalnej działalności. Poprzez przekazywanie, przekształcanie, łączenie lub mieszanie nieuczciwie zarobionych kwot z w pełni legalnymi zarobkami, wielu przestępców próbuje pozbyć się winy. Należy zaznaczyć, że jest to zjawisko niebezpieczne w skali globalnej i mikro. Według powszechnie dostępnych informacji, aż 5% PKB światowego jest wytworzone w wyniku działalności przestępczej. Zwalczanie procederu prania pieniędzy pochodzących z przestępstwa jest bardzo istotne ze względu na fakt, iż pieniądze te zazwyczaj są wykorzystywane do rozwoju działalności kryminalnej. W tym celu wprowadzono procedurę AML, polegającą na opracowaniu indywidualnej metody rozpoznawania i wykrywania nadużyć finansowych w przedsiębiorstwach. Reguluje ją Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu z dnia 1 marca 2018 r.

Kto musi wdrożyć procedurę AML?

  • wszystkie biura rachunkowe (nawet te najmniejsze, obsługujące wyłącznie księgi przychodu i rozchodu),
  • adwokaci i radcowie prawni,
  • notariusze,
  • doradcy podatkowi,
  • biura rachunkowe
  • pośrednicy kredytowo-pożyczkowi,
  • pośrednicy w obrocie nieruchomościami,
  • właściciele komisów oraz salonów samochodowych,
  • pośrednicy ubezpieczeniowi
  • podmioty prowadzące działalność kantorową oraz świadczące podmioty świadczące usługi w zakresie wymiany walut wirtualnych,
  • instytucje pożyczkowe,
  • przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gierw karty i gier na automatach,
  • operatorzy pocztowi. 

Obowiązki wynikające z Ustawy:

  • Stworzenie wewnętrznej procedury,
  • Wyznaczenie osób odpowiedzialnych za realizację obowiązków w zakresie AML,
  • Dokonywanie oceny ryzyka w odniesieniu do klientów i ich transakcji,
  • Stosowanie określonych środków bezpieczeństwa finansowego,
  • Raportowanie do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF),
  • Regularne odbywanie szkoleń,
  • Wprowadzenie zasad kontroli wewnętrznej,
  • Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji potwierdzającej wykonanie obowiązków.

Kto nakłada sankcje?

Kontrolą przedsiębiorstw obowiązanych do stosowania procedury AML zajmuje się Generalny Inspektor Informacji Finansowej. Uprawnienia, które posiada, pozwalają mu na również na nakładanie kar finansowych. Inspekcję przeprowadza co najmniej dwóch imiennie upoważnionych przez  Generalnego  Inspektora pracowników komórki organizacyjnej, o której mowa w art. 12 ust. 2, zwanych dalej "kontrolerami".

Bezpośredni związek Procedury AML z „Szarą Strefą”

Program Rządowy Pis „Nowy Ład” przewiduje wzmożoną walkę z tzw. zatrudnianiem „na czarno” i wypłacaniem części wynagrodzenia „pod stołem”. Wprowadzenie obowiązku zastosowania procedury AML zostało pośrednio wymierzone także w ten problem społeczny. Wzmożone czynność kontrolne prowadzone przez biura rachunkowe na obsługiwanych przez siebie podmiotach wykryją ewentualne nieprawidłowości w tym zakresie. Czynności te wyeliminują duży odsetek takich przestępstw.

Niniejszy wpis powstał w ramach współpracy Kancelarii Adwokackiej Lewcio & Marciniak w Warszawie i Kancelarii Adwokackiej Lewcio & Marciniak w Częstochowie z Fundacją Mecenat celem podnoszenia świadomości prawnej społeczeństwa i propagowaniu idei rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce.

 

logo.jpg (32 KB)
Julia Szmit

Sprawdź również

20 maja 2025

Decyzja o pozwoleniu na budowę w świetle przepisów Prawa budowlanego – analiza procedury i uprawnień stron postępowania

Kiedy wymagane jest pozwolenie na budowę? Mając na uwadze treść art. 28 ust. 1 Prawa budowlanego, prowadzenie robót budowlanych jest dopuszczalne wyłącznie po uprzednim uzy...

Więcej
9 maja 2025

Nowe standardy urbanistyczne od 2026 roku – zmiany w dostępności działek pod zabudowę mieszkaniową

Od 30 czerwca 2026 r. wejdą w życie istotne zmiany w przepisach dotyczących realizacji inwestycji mieszkaniowych. Nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ...

Więcej
29 kwietnia 2025

Zakup samochodu a ukryte wady – jak postępować?

Zakup samochodu stanowi często znaczącą inwestycję oraz realizację marzeń. Co jednak w sytuacji, gdy po dokonaniu transakcji ujawnione zostaną ukryte wady pojazdu? W polskim system...

Więcej
Z ostatniej chwili
29 kwietnia 2025

Co zrobić, gdy nowy samochód ulegnie awarii? – przewodnik dla konsumentów

Zakup nowego samochodu to ważna inwestycja, która powinna zapewniać komfort i bezpieczeństwo użytkowania. Niestety, zdarza się, że nawet nowy pojazd może ulec awarii. W taki...

Więcej