Rękojmia za wady zakupionego samochodu lub wadliwie wykonanej usługi serwisu samochodowego – kiedy możesz z niej skorzystać?

11 marca 2024
Udostępnij:

Rękojmia to instytucja prawa cywilnego, która stanowi ważny element ochrony przed zakupem wadliwego przedmiotu lub nienależycie wykonanej usługi. Pojęcie to jest ściśle związane z odpowiedzialnością sprzedawcy za wady towaru lub świadczonej usługi. W niniejszym artykule zostanie omówiona istota rękojmi w polskim prawie oraz prawa i obowiązki stron w tym kontekście.

Kiedy rękojmia ma zastosowanie?

Rękojmia dotyczy przede wszystkim umów sprzedaży towarów i umów o świadczenie usług.  Rękojmia w zakresie sprzedaży pojazdów związana jest z ukrytymi wadami fizycznych lub prawnymi pojazdu. Za wadę fizyczną przedmiotu można uznać brak właściwości pojazdu, o której sprzedawca czy właściciel serwisu samochodowego zapewniał kupującego w momencie zawarcia umowy. Dla przykładu – podczas sprzedaży samochodu sprzedawca zapewnił, że samochód posiada sprawną skrzynię biegów, a po zakupie lub dokonanej naprawie, podczas użytkowania auta skrzynia ta funkcjonuje wadliwie. W przypadku wad prawnych może to być sytuacja, w której samochód został sprzedany, a nie był on własnością sprzedającego.

Okres, w którym możesz skorzystać z instytucji rękojmi

Co do zasady, sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat. Jednocześnie, roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Jednakże w przypadku, gdy kupującym jest konsument – bieg przedawnienia nie może skończyć się przed upływem 2 lat od wydania rzeczy. W praktyce jednak, w przypadku wykrycia wady ukrytej przez kupującego zaleca się niezwłoczne podjęcie działań celem obrony swoich praw, zwłaszcza, że upływ czasu sprzyja ochronie sprzedawcy.

Prawa kupującego

Kupujący/zamawiający usługę (np. naprawę części samochodowej), stwierdzając wadę ukrytą pojazdu, nabywa roszczenie względem sprzedawcy. Jedynie przykładowo kupujący może żądać obniżenia ceny zawartej w umowie lub nawet odstąpić od zawartej umowy i żądać zwrotu całości zapłaconej kwoty czy wymiany wadliwej części. Stwierdzone wady pojazdu winny korespondować z roszczeniami. Przykładowo – niezasadnym będzie złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy sprzedaży przez kupującego w sytuacji, jeżeli wada pojazdu jest nieistotna.

Zakupiłeś niesprawny pojazd lub po odebraniu samochodu z warsztatu, twoje auto nadal nie jest sprawne i zastanawiasz się, jakie działania możesz podjąć? Zapraszamy do kontaktu. Kancelaria Lewcio & Marciniak świadczy kompleksowe usługi prawne z prawa motoryzacyjnego na każdym etapie sprawy.

Niniejszy wpis powstał przy współpracy Kancelarii z Fundacją Mecenat

logo.jpg (32 KB)

Sprawdź również

11 czerwca 2025

Krok 3: Numer NIE i konto bankowe w Hiszpanii – kluczowe kroki dla nabywców nieruchomości

 Numer NIE i konto bankowe w Hiszpanii – kluczowe kroki dla nabywców nieruchomości Zakup nieruchomości w Hiszpanii to ekscytujące przedsięwzięcie, jednak wymaga ...

Więcej
11 czerwca 2025

Krok 4: Zakup Nieruchomości w Hiszpanii – Akt Notarialny i Wpis do Rejestru

Dziś omawiamy kluczowy etap w procesie zakupu nieruchomości w Hiszpanii: podpisanie aktu notarialnego oraz wpis do Rejestru Własności. To moment, w którym kupujący i sprzeda...

Więcej
6 czerwca 2025

Co się dzieje z biznesem po śmierci przedsiębiorcy?

Śmierć właściciela biznesu to zawsze trudny moment, zarówno dla jego bliskich, jak i dla samego przedsiębiorstwa. Wśród emocji związanych z utratą osoby bliskiej oraz...

Więcej
Z ostatniej chwili
5 czerwca 2025

Kupiłeś auto z komisu i się zepsuło? Sprawdź, jakie masz uprawnienia

Zakup pojazdu z komisu samochodowego, mimo pozornej oszczędności, może wiązać się z ryzykiem ujawnienia istotnych wad technicznych po zawarciu umowy. W przypadku stwierdzenia niezg...

Więcej