Rękojmia to instytucja prawa cywilnego, która stanowi ważny element ochrony przed zakupem wadliwego przedmiotu lub nienależycie wykonanej usługi. Pojęcie to jest ściśle związane z odpowiedzialnością sprzedawcy za wady towaru lub świadczonej usługi. W niniejszym artykule zostanie omówiona istota rękojmi w polskim prawie oraz prawa i obowiązki stron w tym kontekście.
Kiedy rękojmia ma zastosowanie?
Rękojmia dotyczy przede wszystkim umów sprzedaży towarów i umów o świadczenie usług. Rękojmia w zakresie sprzedaży pojazdów związana jest z ukrytymi wadami fizycznych lub prawnymi pojazdu. Za wadę fizyczną przedmiotu można uznać brak właściwości pojazdu, o której sprzedawca czy właściciel serwisu samochodowego zapewniał kupującego w momencie zawarcia umowy. Dla przykładu – podczas sprzedaży samochodu sprzedawca zapewnił, że samochód posiada sprawną skrzynię biegów, a po zakupie lub dokonanej naprawie, podczas użytkowania auta skrzynia ta funkcjonuje wadliwie. W przypadku wad prawnych może to być sytuacja, w której samochód został sprzedany, a nie był on własnością sprzedającego.
Okres, w którym możesz skorzystać z instytucji rękojmi
Co do zasady, sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat. Jednocześnie, roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Jednakże w przypadku, gdy kupującym jest konsument – bieg przedawnienia nie może skończyć się przed upływem 2 lat od wydania rzeczy. W praktyce jednak, w przypadku wykrycia wady ukrytej przez kupującego zaleca się niezwłoczne podjęcie działań celem obrony swoich praw, zwłaszcza, że upływ czasu sprzyja ochronie sprzedawcy.
Prawa kupującego
Kupujący/zamawiający usługę (np. naprawę części samochodowej), stwierdzając wadę ukrytą pojazdu, nabywa roszczenie względem sprzedawcy. Jedynie przykładowo kupujący może żądać obniżenia ceny zawartej w umowie lub nawet odstąpić od zawartej umowy i żądać zwrotu całości zapłaconej kwoty czy wymiany wadliwej części. Stwierdzone wady pojazdu winny korespondować z roszczeniami. Przykładowo – niezasadnym będzie złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy sprzedaży przez kupującego w sytuacji, jeżeli wada pojazdu jest nieistotna.
Zakupiłeś niesprawny pojazd lub po odebraniu samochodu z warsztatu, twoje auto nadal nie jest sprawne i zastanawiasz się, jakie działania możesz podjąć? Zapraszamy do kontaktu. Kancelaria Lewcio & Marciniak świadczy kompleksowe usługi prawne z prawa motoryzacyjnego na każdym etapie sprawy.
Niniejszy wpis powstał przy współpracy Kancelarii z Fundacją Mecenat.
Sprawdź również
Ustawa o ochronie sygnalistów: Kluczowe informacje
Już 25 września 2024 roku wchodzi w życie Ustawa o ochronie sygnalistów, która stanowi przełomowy krok w kierunku zapewnienia bezpieczeństwa osobom zgłaszającym narus...
WięcejZmiany w opodatkowaniu Fundacji Rodzinnych
Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie istotnych zmian w opodatkowaniu fundacji rodzinnych, które mogą znacząco wpłynąć na ich funkcjonowanie. Propozycje dotyczą ...
WięcejPrzewodnik dla sygnalistów: Jak zgłaszać nieprawidłowości w pracy?
Sygnaliści odgrywają kluczową rolę w ujawnianiu nadużyć i nieprawidłowości w miejscach pracy. Dzięki ich odwadze możliwe jest zapobieganie poważnym szkodom dla firm i społeczeństwa...
Więcej