Dział prawa karnego gospodarczego

Dział prawa karnego gospodarczego jest odpowiedzią na pojawiające się zapotrzebowanie rynkowe w dobie rozwoju rynków finansowych i postępującego procesu globalizacji. Zagadnienia z tego nowego obszaru prawa dotyczą coraz większej ilości osób, dotykając podmioty od strony oskarżenia jak również pokrzywdzenia. Specyfika przestępstw i wykroczeń rynku kapitałowego jest najbardziej złożona ze wszystkich rodzajów przestępstw gospodarczych i obrona w tym zakresie wymaga od adwokata doświadczenia i znajomości nie tylko zagadnień z zakresu prawa karnego gospodarczego ale też ekonomii i finansów – te właśnie umiejętności łączą eksperci naszej Kancelarii w Dziale prawa karnego gospodarczego. Trudność tematu kryminalizacji rynku kapitałowego związana jest ponadto z niezinternalizowaniem czynów nań dokonywanych jako moralnie negatywnych, a co za tym idzie, nie pokrywają się one z ocenami negatywnymi prawnymi społeczeństwa.

W ramach działu podejmujemy się obrony interesów naszych Klientów w zakresie przestępstw stypizowanych w ustawach kodeksowych i pozakodeksowych, a w szczególności;

  • Oszustw finansowych i kapitałowych (art. 297 k., art. 311 k.k., art. 286 k.k.);
  • Zarzutów związanych z działaniem na szkodę spółek, instytucji finansowych i wszelkich innych podmiotów rynku kapitałowego (art. 296 k.k.);
  • Prania brudnych pieniędzy (art. 299 k.k.);
  • Fałszerstw intelektualnych i materialnych oraz łapownictwa menadżerskiego (art. 270 k.k., art. 271 k.k., art. 296a k.k.);
  • Fałszowania pieniędzy (art. 310 k.k.);
  • bezprawnego prowadzenia działalności w zakresie obrotu instrumentami finansowymi (art. 178 OIFU);
  • sprzeniewierzenia się tajemnicy zawodowej w obrocie instrumentami finansowymi (art. 179 OIFU);
  • ujawnienia informacji poufnej w obrocie instrumentami finansowymi (art. 180 OIFU)
  • wykorzystania informacji poufnej w obrocie instrumentami finansowymi (art. 181 OIFU);
  • bezprawnego udzielania rekomendacji dotyczącej informacji poufnej w obrocie instrumentami finansowymi (art. 182 OIFU);
  • manipulacji instrumentem finansowym (art. 183 OIFU);
  • uniemożliwiania lub utrudniania przeprowadzania czynności kontrolnych lub naruszenia obowiązków w związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności maklerskiej (art. 184 OIFU);
  • bezprawnego dokonywania oferty publicznej (art. 99 OPU);
  • bezprawnej oferty publicznej papierów wartościowych emitowanych przez instytucje wspólnego inwestowania typu otwartego (art. 99a OPU);
  • podania fałszywych danych w prospekcie emisyjnym lub innych dokumentach informacyjnych (art. 100 OPU);
  • podania fałszywych danych w związku z opóźnieniem przekazania informacji poufnej (art. 101 OPU);
  • utrudniania albo uniemożliwiania przeprowadzania czynności przez KNF (art. 102 OPU)
  • nieprzekazania aneksu do prospektu emisyjnego lub memorandum informacyjnego (art. 103 OPU);
  • nieudostępnienia do publicznej wiadomości aneksu do prospektu emisyjnego lub memorandum informacyjnego (art. 104 OPU);
  • bezprawnego prowadzenia działalności lokacyjnej (art. 287 FIU);
  • podania fałszywych danych w prospekcie informacyjnym, skrócie prospektu albo w warunkach emisji (art. 288 FIU);
  • podania fałszywych kluczowych informacji dla inwestorów (art. 288a FIU);
  • sprzeniewierzenia się tajemnicy zawodowej (art. 289 FIU);
  • naruszenia warunków zbywania tytułów uczestnictwa funduszy zagranicznych lub funduszy inwestycyjnych otwartych z siedzibą w państwach należących do EEA (art. 290 FIU);
  • naruszenia warunków zbywania tytułów uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych z siedzibą w państwach OECD innych niż państwo członkowskie lub państwo należące do EEA (art. 291 FIU);
  • bezprawnego tworzenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddziałów spółek zarządzających (art. 292 FIU);
  • bezprawnego tworzenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddziałów spółek zarządzających funduszami inwestycyjnymi w państwach OECD innych niż państwo członkowskie lub państwo należące do EEA (art. 294 FIU):
  • bezprawnego wykonywania działalności towarzystwa funduszy inwestycyjnych (art. 295 FIU);
  • Przestępstwo bezprawnego używania określeń „fundusz inwestycyjny”, „fio”, „sfio”, „fiz”, „towarzystwo funduszy inwestycyjnych” oraz „tfi” (art. 296 FIU);
  • nieprzekazania kopii dokumentów lub innych nośników informacji albo nieudzielania informacji lub wyjaśnień (art. 298 FIU);
  • niearchiwizowania lub nieprzechowywania dokumentów lub innych nośników informacji związanych z prowadzeniem działalności towarzystwa lub funduszu inwestycyjnego (art. 299 FIU);
  • bezprawnego tworzenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddziałów spółek zarządzających funduszami inwestycyjnymi w państwach OECD innych niż państwo członkowskie lub państwo należące do EEA (art. 294 FIU);
  • bezprawnego wykonywania działalności towarzystwa funduszy inwestycyjnych (art. 295 FIU);
  • niedopełnienia obowiązku dokonania blokady rachunku (art. 45 NRKU);
  • udaremniania lub utrudniania przeprowadzania czynności w postępowaniu kontrolnym, administracyjnym lub wyjaśniającym.

Niemal w analogicznym zakresie reprezentujemy w drodze postępowania karnego prawa podmiotów pokrzywdzonych przestępstwem.

Reasumując należy zauważyć, że obowiązujący i nowy system norm karnych typizujących przestępstwa i wykroczenia rynku kapitałowego jest odpowiedzią regulatora na nowoczesny model obrotu gospodarczego. Jest on na tyle złożony, że obrona swoich praw i interesów wymaga od podmiotów tego rynku w obszarze prawnokarnym najwyższych możliwych kwalifikacji i interdyscyplinarnego doświadczenia obejmującego swym zakresem prawo karne finanse, instrumenty finansowe i mechanizmy rynku kapitałowego. W razie konfliktu z tymi normami, tylko odpowiednia i wczesna reakcja może uchronić przed opłakanymi skutkami zderzenia z państwową machiną wymiaru sprawiedliwości.

  • Dział arbitrażu i mediacji
  • Dział bankowości i instrumentów finansowych
  • Dział prawa cywilnego i dochodzenia roszczeń
  • Dział prawa pracy i własności intelektualnej
  • Dział prawa rosyjskiego i relacji ze Wschodem
  • Dział prawa karnego gospodarczego
  • Dział przekształceń i struktur handlowych
  • Dział ładu korporacyjnego i rozwoju biznesu
  • Dział polsko – hiszpańskich relacji gospodarczych