Wrzesień 2021 roku był obfity w kluczowe zmiany w zakresie prawa budowlanego. Od dnia 19 września b.r. mamy bowiem wymóg przedstawienia kolejnej, nowej część projektu budowlanego, tj. projektu technicznego w procesie ubiegania się o pozwolenie na budowę. Ponadto zwiększa się odpowiedzialność projektanta za zgodność projektu z pozostałą częścią dokumentacji, która to wcześniej musi zostać uznana przez organ administracji ds. architektoniczno -budowlanych. Dotychczas tj. począwszy od wejścia w życie nowelizacji prawa budowlanego z 2020 roku do połowy września 2021 r. obowiązywał tak zwany „okres przejściowy”, który pozwalał inwestorom i firmom na adaptację swoich działań do nowych wymogów i płynnego przejścia z czteroegzemplarzowego projektu, do bardziej skondensowanego, zawierającego jedynie trzy egzemplarze. W tym trwającym 12 miesięcy okresie obowiązywały obie wersje projektu, co ostatecznie w połowie września definitywnie przekształciło się w skróconą formę.
Nowelizacja wprowadza nowy definitywny podział projektu na trzy części składowe, czyli zagospodarowanie terenu, projekt architektoniczno – budowlany oraz techniczny. Dotychczas jedynie dwie pierwsze należało załączyć do wniosku o pozwolenie na budowę. W przypadku projektu technicznego nie było takiego obowiązku. W myśl "starych" przepisów organy administracji architektoniczno-budowlanej nie miały obowiązku sprawdzenia projektu budowlanego pod kątem zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych i technicznych.
Wprowadzona obecnie trzecia część projektu musi zawierać takie elementy jak rozwiązania konstrukcyjne obiektu wraz z obliczeniami, charakterystykę energetyczną, niezbędne rozwiązania techniczne oraz materiałowe, dokumentację geologiczną oraz inżynierską i/lub geotechniczną. Ponadto projekty powinny zostać skompletowane w trzech egzemplarzach i dostarczone po jednym z nich do organu administracji architektoniczno-budowlanej, dla nadzoru budowlanego oraz inwestora. Do tego należy dołączyć dokumenty poświadczające o posiadaniu odpowiednich uprawnień przez projektanta.
Wszystkie wymogi, które towarzyszą zmianie należy wypunktować w jednej, zwięzłej notatce, zawierającej:
- układ przestrzenny oraz formę architektoniczną istniejących i projektowanych obiektów budowlanych;
- zamierzony sposób użytkowania obiektów budowlanych, w tym liczbę projektowanych do wydzielenia lokali, z wyszczególnieniem lokali mieszkalnych;
- charakterystyczne parametry techniczne obiektów budowlanych;
- opinię geotechniczną oraz informację o sposobie posadowienia obiektu budowlanego;
- projektowane rozwiązania materiałowe i techniczne mające wpływ na otoczenie, w tym środowisko;
- charakterystykę ekologiczną;
- informację o wyposażeniu technicznym budynku, w tym projektowanym źródle lub źródłach ciepła do ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej;
- w przypadku obiektów użyteczności publicznej i budynków wielorodzinnych - opis dostępności dla osób niepełnosprawnych, o których mowa w art. 1 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych sporządzonej w Nowym Jorku 13 grudnia 2006 r., w tym osób starszych (chodzi tu nie tylko o osoby z orzeczoną niepełnosprawnością, ale o wszystkich, którzy mają długotrwale naruszoną sprawność fizyczną, psychiczną, intelektualną lub w zakresie zmysłów, co może, w oddziaływaniu z różnymi barierami, utrudniać im pełny i skuteczny udział w życiu społecznym, na zasadzie równości z innymi osobami);
- w przypadku budynków wielorodzinnych - informację o minimalnym udziale lokali mieszkalnych dostępnych dla osób niepełnosprawnych, w tym osób starszych (zgodnie z definicją podaną w poprzednim punkcie);
- postanowienie udzielające zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych (o którym mowa w art. 9 Prawa budowlanego, czyli takie, które nie może powodować zagrożenia życia ludzi, bezpieczeństwa mienia, ograniczenia dostępności dla osób niepełnosprawnych do budynków użyteczności publicznej i wielorodzinnych, pogorszenia warunków zdrowotno-sanitarnych i użytkowych, a także stanu środowiska).
Dlaczego takie zmiany? Ustawodawca nowymi przepisami pragnie przyspieszyć długi oraz żmudny proces wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę. Jednocześnie należy podkreślić, iż w wyniku nowelizacji dochodzi do istotnego rozgraniczenia odpowiedzialności pomiędzy specjalistami w zakresie tworzenia projektu, a kompetencjami organów administracji.
Niniejszy wpis powstał w ramach współpracy Kancelarii Adwokackiej Lewcio & Marciniak w Warszawie i Kancelarii Adwokackiej Lewcio & Marciniak w Częstochowie z Fundacją Mecenat celem podnoszenia świadomości prawnej społeczeństwa i propagowaniu idei rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce.
Sprawdź również
Jak uzyskać Pozwolenie na Budowę w 2025 roku ? cz. 1
Uzyskanie pozwolenia na budowę jest kluczowym etapem realizacji każdej inwestycji budowlanej, niezależnie od tego, czy dotyczy to budowy domu jednorodzinnego, garażu, czy obiektu g...
WięcejUprowadzenie Rodzicielskie: Definicja, Przyczyny i Konsekwencje
Uprowadzenie rodzicielskie to zjawisko, które dotyka wiele rodzin, szczególnie w kontekście rozwodów i sporów o opiekę nad dziećmi. To poważny problem, ...
WięcejObowiązek alimentacyjny po rozwodzie: Kiedy małżonek musi wspierać drugiego?
Wprowadzenie Na kanwie niniejszego artykułu należy zauważyć, iż po rozwiązaniu, unieważnieniu małżeństwa lub orzeczeniu separacji, prawo może zobowiązać jednego z małżonków...
Więcej