Zmiany w prawie budowlanym

30 września 2021
Udostępnij:

Wrzesień 2021 roku był obfity w kluczowe zmiany w zakresie prawa budowlanego. Od dnia 19 września b.r. mamy bowiem wymóg przedstawienia kolejnej, nowej część projektu budowlanego, tj. projektu technicznego w procesie ubiegania się o pozwolenie na budowę. Ponadto zwiększa się odpowiedzialność projektanta za zgodność projektu z pozostałą częścią dokumentacji, która to wcześniej musi zostać uznana przez organ administracji ds. architektoniczno -budowlanych. Dotychczas tj. począwszy od wejścia w życie nowelizacji prawa budowlanego z 2020 roku do połowy września 2021 r. obowiązywał tak zwany „okres przejściowy”, który pozwalał inwestorom i firmom na adaptację swoich działań do nowych wymogów i płynnego przejścia z czteroegzemplarzowego projektu, do bardziej skondensowanego, zawierającego jedynie trzy egzemplarze. W tym trwającym 12 miesięcy okresie obowiązywały obie wersje projektu, co ostatecznie w połowie września definitywnie przekształciło się w skróconą formę.

Nowelizacja wprowadza nowy definitywny podział projektu na trzy części składowe, czyli zagospodarowanie terenu, projekt architektoniczno – budowlany oraz techniczny. Dotychczas jedynie dwie pierwsze należało załączyć do wniosku o pozwolenie na budowę. W przypadku projektu technicznego nie było takiego obowiązku. W myśl "starych" przepisów organy administracji architektoniczno-budowlanej nie miały obowiązku sprawdzenia projektu budowlanego pod kątem zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych i technicznych.

Wprowadzona obecnie trzecia część projektu musi zawierać takie elementy jak rozwiązania konstrukcyjne obiektu wraz z obliczeniami, charakterystykę energetyczną, niezbędne rozwiązania techniczne oraz materiałowe, dokumentację geologiczną oraz inżynierską i/lub geotechniczną. Ponadto projekty powinny zostać skompletowane w trzech egzemplarzach i dostarczone po jednym z nich do organu administracji architektoniczno-budowlanej, dla nadzoru budowlanego oraz inwestora. Do tego należy dołączyć dokumenty poświadczające o posiadaniu odpowiednich uprawnień przez projektanta.

Wszystkie wymogi, które towarzyszą zmianie należy wypunktować w jednej, zwięzłej notatce, zawierającej:

  1. układ przestrzenny oraz formę architektoniczną istniejących i projektowanych obiektów budowlanych;
  2. zamierzony sposób użytkowania obiektów budowlanych, w tym liczbę projektowanych do wydzielenia lokali, z wyszczególnieniem lokali mieszkalnych;
  3. charakterystyczne parametry techniczne obiektów budowlanych;
  4. opinię geotechniczną oraz informację o sposobie posadowienia obiektu budowlanego;
  5. projektowane rozwiązania materiałowe i techniczne mające wpływ na otoczenie, w tym środowisko;
  6. charakterystykę ekologiczną;
  7. informację o wyposażeniu technicznym budynku, w tym projektowanym źródle lub źródłach ciepła do ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  8. w przypadku obiektów użyteczności publicznej i budynków wielorodzinnych - opis dostępności dla osób niepełnosprawnych, o których mowa w art. 1 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych sporządzonej w Nowym Jorku 13 grudnia 2006 r., w tym osób starszych (chodzi tu nie tylko o osoby z orzeczoną niepełnosprawnością, ale o wszystkich, którzy mają długotrwale naruszoną sprawność fizyczną, psychiczną, intelektualną lub w zakresie zmysłów, co może, w oddziaływaniu z różnymi barierami, utrudniać im pełny i skuteczny udział w życiu społecznym, na zasadzie równości z innymi osobami);
  9. w przypadku budynków wielorodzinnych - informację o minimalnym udziale lokali mieszkalnych dostępnych dla osób niepełnosprawnych, w tym osób starszych (zgodnie z definicją podaną w poprzednim punkcie);
  10. postanowienie udzielające zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych (o którym mowa w art. 9 Prawa budowlanego, czyli takie, które nie może powodować zagrożenia życia ludzi, bezpieczeństwa mienia, ograniczenia dostępności dla osób niepełnosprawnych do budynków użyteczności publicznej i wielorodzinnych, pogorszenia warunków zdrowotno-sanitarnych i użytkowych, a także stanu środowiska).

Dlaczego takie zmiany? Ustawodawca nowymi przepisami pragnie przyspieszyć długi oraz żmudny proces wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę. Jednocześnie należy podkreślić, iż w wyniku nowelizacji dochodzi do istotnego rozgraniczenia odpowiedzialności pomiędzy specjalistami w zakresie tworzenia projektu, a kompetencjami organów administracji.

Niniejszy wpis powstał w ramach współpracy Kancelarii Adwokackiej Lewcio & Marciniak w Warszawie i Kancelarii Adwokackiej Lewcio & Marciniak w Częstochowie z Fundacją Mecenat celem podnoszenia świadomości prawnej społeczeństwa i propagowaniu idei rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce.

 

logo.jpg (32 KB)


 

Julia Szmit

Sprawdź również

15 stycznia 2025

Zanim zbudujesz: sprawdź MPZP!

Upewnij się, że Twoja działka jest objęta Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego! To dokument, który określa m.in, jak możesz zagospodarować teren i jakie warunki...

Więcej
8 stycznia 2025

Procedura uzyskania Pozwolenia na Budowę przy braku Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego

  Decyzja o warunkach zabudowy jest dokumentem, który wydawany jest w sytuacji, gdy dla konkretnej nieruchomości nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestr...

Więcej
31 grudnia 2024

Procedura uzyskania pozwolenia na budowę, gdy obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP)

Przed rozpoczęciem inwestycji budowlanej jednym z pierwszych i najważniejszych kroków jest sprawdzenie czy działka, na której planujemy budowę, znajduje się na obszar...

Więcej
Z ostatniej chwili
16 grudnia 2024

Jak zmienić Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego cz.2

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dalej zwanym „MPZP” pełni kluczową rolę w procesie kształtowania przestrzeni w gminach, jednak z biegiem czasu może stać ...

Więcej